Skip to content

Studiestap

“Door workshops bijdragen aan maatschappelijke opgaven!”

 

ARE YOU MAD?

Kan jij het je nog herinneren? In jouw (voor)examenjaar werd jij voorbereid op jouw studiekeuze. Immers, de middelbare school was slechts het begin. Het proces voorafgaand aan de studiekeuze is niet voor elke scholier even makkelijk. ‘Wat vind ik leuk’? ‘Waar word ik enthousiast van’? ‘Welke studies zijn er allemaal en wat sluit op mij aan’? Deze vragen en meer razen niet zelden door het hoofd van de gemiddelde bovenbouw leerling. Dit proces is nog eens extra bemoeilijkt door de coronacrisis die sinds maart 2020 de samenleving hevig heeft ontwricht. Scholen vullen dikwijls hun loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) in door scholieren naar (abstracte) informatiemarkten te sturen en/of (eindeloze) vragenlijsten in te laten vullen. StudieStap pakt dat fundamenteel anders aan!

StudieStap helpt middelbare scholieren op inspirerende en innovatieve wijze beter wegwijs te worden in de “jungle” van vervolgstudies. Dit doen wij door studenten en net-afgestudeerden, de StudieStappers, met een passie voor hun wetenschap een workshop te laten verzorgen die aansluit op de belevingswereld van de scholier. Alle StudieStappers hebben hun workshop zodanig ingericht dat er meerdere wetenschappen (en dus studies) verweven zitten in hun workshop. Het is dus breder dan één enkele studie. De StudieStappers brengen per workshop een gehele discipline onder de aandacht, middels een theoretisch en praktisch gedeelte. Aan het einde van de workshop wordt de koppeling gemaakt welke studies aansluiten bij de gevolgde workshop. Dit is dus inherent anders dan bijvoorbeeld een informatiemarkt waar óver studies gesproken wordt.

ARE YOU EPIC?

Energy

StudieStap is “rijk” met deze jonge mensen en vrijwilligers, allen intrinsiek gemotiveerd om de filosofie van StudieStap te verspreiden. Deze creatievelingen dragen dagelijks bij aan de ontwikkeling van StudieStap en om daarmee ons doel dichterbij te halen, namelijk de p van:

Purpose

Primaire doel is middelbare scholieren door de eigentijdse StudieStap-aanpak bewuster te laten nadenken én laten ervaren wat een passende studiekeuze kan zijn. Meer dan een kwart van de studenten valt namelijk uit in het eerste jaar. Vaak omdat de studie heel anders is dan werd gedacht of voorgesteld. Dat heeft, naast financiële gevolgen, grote consequenties voor het zelfvertrouwen van de student en een verlies voor de samenleving als de potentie die in een persoon huist daardoor verloren gaat. Op meerdere vlakken een maatschappelijk probleem, waarbij StudieStap  met haar aanpak wil bijdragen aan de oplossing.

Het tweede doel is de ontwikkeling van de StudieStappers. Ze worden door mij individueel begeleid en opgeleid waarbij ze de fijne kneepjes van de onderwijskunde leren. Dit geeft een tweeledig effect! Enerzijds zijn deze vaardigheden, zoals presenteren, effectief een boodschap/kennis overdragen, universeel toepasbaar en nuttig in vrijwel elk werkveld. Anderzijds wordt op unieke wijze ervaren hoe het is om voor een klas (middelbare) scholieren te staan én een goede, effectieve les vorm te geven. Meerdere StudieStappers overwegen nu, na het geven van workshops, serieus om ook hun onderwijsbevoegdheid te halen! Dit heeft dus ook een indirecte doorwerking op het oplossen van het lerarentekort.

Tot slot het derde doel: Afgezien van dat StudieStap investeert in de StudieStappers, wil StudieStap eveneens investeren in de maatschappij en diens maatschappelijke problemen. StudieStappers kunnen voor een (maatschappelijke) organisatie binnen hun vakgebied punten sparen. Hoe meer punten, hoe meer geld StudieStap doneert aan de betreffende organisatie.

Bijvoorbeeld: Caspar, onze klinisch psycholoog, bespreekt in zijn theoretisch deel mentale ziektes als dementie of Parkinson. De passie waarmee hij voor de klas staat is tekenend voor hoe graag  hij wil bijdragen aan het oplossen hiervan. Zijn keuze kan zijn: de Hersenstichting.

De ambitie bij bovenstaande doelstelling, ofwel het vermaatschappelijken van StudieStap, is om tevens als springplank/katalysator te fungeren voor de (beginnende) carrière van de StudieStapper. In bovenstaand voorbeeld: hoe fijn is het als Caspar mooie tegoeden opbouwt voor de Hersenstichting en via hun netwerk in contact kan komen met interessante organisaties waar zijn passie des te meer kan floreren?

Samengevat snijdt het “Purpose”-mes aan drie! kanten:

  1. Scholieren op effectieve wijze helpen en behoeden voor een mismatch
  2. StudieStappers de schoonheid van het onderwijsvak laten inzien
  3. Via de workshops bijdragen aan maatschappelijke opgaven.

Identity

Iedereen die zich wil ontwikkelen bij StudieStap is welkom. Bij ons hoef je niet al dingen te kunnen, maar moet je het willen kunnen! Of je nou bijdraagt aan de Social media van StudieStap, of een onversneden ”StudieStapper” wil worden… Alles is mogelijk zolang het onze Purpose dient. We streven naar een beweging opzetten waarbij (commerciële) bedrijven maatschappelijke verrijking hebben verwerkt in hun organisatiestructuur én bedrijfsactiviteiten. Mijn persoonlijke drijfveer was altijd via de politiek de wereld een stukje mooier maken. Na de studie bestuurskunde bleek dit wat gecompliceerder in elkaar te zitten dan louter ‘goede bedoelingen’. Door middel van het opbouwen van een beweging zoals bovenstaand bewerkstellig ik dezelfde doelen, maar dan via een andere weg!

Courage

StudieStap (eerste project juni 2021) heeft zich niet laten weerhouden door de coronapandemie, die ook veel scholieren trof. Integendeel! Al waren scholen eerst terughoudend door de telkens veranderende regels en dreigende sluitingen, zorgde Corona voor enorme uitdagingen, waren er veel Covid-19 besmettingen onder de StudieStappers en kreeg ik meer aanvragen dan beschikbare momenten. Met hard werken en de nodige creativiteit konden alle aanvragen tot een goed einde worden gebracht. Met het team stonden we klaar, hijgende lockdowns in de nek om de 4/5/6 VWO-leerlingen te helpen bij het maken van hun studiekeuze, júist in deze turbulente tijden! Inmiddels wordt ook gewerkt aan een variant voor 3e klassers (vóór de profielkeuze) en voor Havo-leerlingen. Last but not least; wat dacht je van de courage van de StudieStappers? Vrijwel niemand die begint bij StudieStap heeft lesgeefervaring. In nog geen maand tijd wordt de StudieStapper klaargestoomd om zelfstandig voor de klas te staan en om mooi leerrendement bij de middelbare scholieren te realiseren!

Wij geloven in het concept van StudieStap en hoe mooi, met ons inmiddels óók vele decanen!